Geniusz Fotografii
Rozdział I : IMPERIUM FOTOGRAFII
tłum. Maryla Wosik
konsultacja językowa /ang/ - Joanna Hood
konsultacja merytoryczna - Piotr Perczyński
I
IMPERIUM FOTOGRAFII
Pewnego dnia w 1838 lub 1839 r. mieszkaniec Paryża zatrzymał się na
Boulevard du Temple by wypolerować buty, on i czyszczący je mężczyzna, stali
się pierwszymi ludźmi, których wizerunki zostały utrwalone na fotografii.
Foto
Louis-Jacques-Mande Daguerre /French, 1787-1851/
View of the Boulevard du Temple, Paris c. 1838-39
Daguerrotype
|
Ale, gdy to się działo,
ekspozycje były zbyt długie, by uchwycić pozór ruchu. Ludzie i wózki
przemieszczające się w obrębie obrazu podczas ekspozycji nie zostały
zarejestrowane na płycie, więc prawdopodobnie ruchliwy paryski bulwar
zaludniają fantomy. Z wyjątkiem obywatela, który zatrzymał się, by wypolerować
swoje buty – na tyle długo, by zostać uwiecznionym na płycie dagerotypowej.
Dwie męskie postaci są nieznacznie poruszone, nieostre, ale przeszły do
historii, znalazły w niej swoje miejsce.
Ten kadr ujawnia także
mankamenty fotograficznej wierności naturze. Kompozycja jest trochę niezdarna.
Proporcje nie do końca prawidłowe. Pomijając walor jego naturalności, wszystko
wygląda odrobinę niechlujnie, surowo, niedokończenie, nawet
niesatysfakcjonująco, ale taka jest rzeczywistość, ku rozczarowaniu tych,
którzy myśleli, że sztuka powinna dotyczyć jedynie rzeczy podniosłych i
idealnych. Wielu fotografów także będzie niezadowolonych z obrazu surowej
rzeczywistości, będzie próbowało idealizować misję fotografii. Ale to, co
prawdziwe dla Daguerre’a, okazało się wystarczające i absolutnie zadziwiające
dla całej reszty ówczesnego świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz