środa, 26 lutego 2020

I IMPERIUM FOTOGRAFII r. I


Geniusz Fotografii 
Rozdział I : IMPERIUM FOTOGRAFII


tłum. Maryla Wosik


konsultacja językowa /ang/ - Joanna Hood
konsultacja merytoryczna - Piotr Perczyński



I

IMPERIUM FOTOGRAFII



Pewnego dnia w 1838 lub 1839 r. mieszkaniec Paryża zatrzymał się na Boulevard du Temple by wypolerować buty, on i czyszczący je mężczyzna, stali się pierwszymi ludźmi, których wizerunki zostały utrwalone na fotografii.



Foto
Louis-Jacques-Mande Daguerre /French, 1787-1851/
View of the Boulevard du Temple, Paris c. 1838-39
Daguerrotype



Ale, gdy to się działo, ekspozycje były zbyt długie, by uchwycić pozór ruchu. Ludzie i wózki przemieszczające się w obrębie obrazu podczas ekspozycji nie zostały zarejestrowane na płycie, więc prawdopodobnie ruchliwy paryski bulwar zaludniają fantomy. Z wyjątkiem obywatela, który zatrzymał się, by wypolerować swoje buty – na tyle długo, by zostać uwiecznionym na płycie dagerotypowej. Dwie męskie postaci są nieznacznie poruszone, nieostre, ale przeszły do historii, znalazły w niej swoje miejsce.

Ten kadr ujawnia także mankamenty fotograficznej wierności naturze. Kompozycja jest trochę niezdarna. Proporcje nie do końca prawidłowe. Pomijając walor jego naturalności, wszystko wygląda odrobinę niechlujnie, surowo, niedokończenie, nawet niesatysfakcjonująco, ale taka jest rzeczywistość, ku rozczarowaniu tych, którzy myśleli, że sztuka powinna dotyczyć jedynie rzeczy podniosłych i idealnych. Wielu fotografów także będzie niezadowolonych z obrazu surowej rzeczywistości, będzie próbowało idealizować misję fotografii. Ale to, co prawdziwe dla Daguerre’a, okazało się wystarczające i absolutnie zadziwiające dla całej reszty ówczesnego świata.

                                                                   poprzedni                    następny post                                                                                                                                   
            

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz