Geniusz Fotografii
Rozdział I : IMPERIUM FOTOGRAFII
tłum. Maryla Wosik
konsultacja językowa /ang/ - Joanna Hood
konsultacja merytoryczna - Piotr Perczyński
CIAŁA W RUCHU
Muybridge jest znany głównie z trzech zbiorów prac – po pierwsze wczesnych,
topograficznych pejzaży zrobionych w Panamie, następnie ze wspaniałych, po
części topograficznych, po części romantycznych kalifornijskich pejzaży w
pobliżu Yosemite Valley, ale szczególnie ze znanych i najważniejszych serii
studiów zwierzęcego i ludzkiego ruchu, zrobionych między 1878 i 1886. Ta
ostatnia praca skutkowała imponującą liczbą 781 płyt, w 11-tomowej publikacji
Animal Locomotion /1887/. Nauka jak widać, wzięła górę nad sztuką.
W jego istotnych studiach ruchu w latach 1884-86 na
uniwersytecie Pensylwania, Muybridgowi w dużym stopniu pomógł wynalazek odkryty
przez człowieka, który, to bardzo prawdopodobne, w większym stopniu, niż
ktokolwiek inny, był odpowiedzialny za nowoczesną fotografię. Wprowadzenie
przez George Eeastmana taniego, szeroko dostępnego procesu suchych płyt,
zmieniło kompletnie fotografię. Użycie gotowych płyt wyparło konieczność
dźwigania przenośnych ciemni przez podróżujących fotografów, co było
koniecznością w przypadku procesu wilgotnych płyt, w którym płyta była zarówno
pokrywana, a potem, wywoływana na miejscu, z daleka od światła.
Wytrawni fotografowie, używający wilgotnych płyt, pracujący z
dużymi płytami szklanymi, mogli zrobić ok. 6 do 10 fotografii w ciągu jednego
dnia zdjęciowego. W przypadku suchych płyt, fotograf mógł ich zrobić 100 lub
więcej. Płyty suche były w większym stopniu światłoczułe, więc ekspozycja mogła
zostać zredukowana do ułamka sekundy. Nadeszła era fotografii migawkowej.
Wspomniane sekwencje fotografii ludzi i zwierząt w ruchu, stały się bodźcem i
przybliżyły moment, gdy ruchome obrazy stały się rzeczywistością i narodził się
film.
Wielotomowa Animal Locomotion /1887/ Eadeart Muybridge jest jedną z najbardziej znaczących książek XIX w poświęconych fotografii, jest serią studiów sekwencyjnego ruchu, które przyczyniły się do rozwoju ruchomych obrazów. Ale metoda rodzi wątpliwości w jednym aspekcie. Muybridge pominął lub zwielokrotnił zdjęcia w wielu sekwencjach, a przestawił je tak dlatego, bo ważniejszy okazał się bardziej estetyczny wyraz prac, niż ich cel naukowy.
Foto
Edward Muybridge /English, 1830-1904/
Wrestling, Greco-Roman
Callotype
|
Muybridge, pochodzący z
Kingston nad Tamizą w południowej Anglii, był fotografem pejzażu. Działał na
zachodzie Ameryki, gdy Leland Stanford, budowniczy Central Pacific Railroad i
hodowca koni, złożył mu zlecenie wykonania fotograficznych studiów ruchu
kłusującego zwierzęcia. Muybridge umieścił poprzecznie szereg kamer z
mechanizmem szybkiej migawki, dołączonych do cięciwy rozpiętej wzdłuż toru
wyścigowego stadniny należącej do Paolo Alto w Stanford. Kłusujący koń wyzwalał
przysłonę, Muybridge uzyskiwał serię zdjęć, które stały się dowodem na to, że
przez ułamek sekundy zwierzę podczas galopu ma w powietrzu 4 kopyta. Magnat
kolejowy cofnął subwencje na dalsze eksperymenty, ale malarz Thomas Eakins,
zaintrygowany pracą Muybridge’a, przekonał University of Pensylvania do
finansowania go. Pomiędzy 1884 r. i 1886 Muybridge wyprodukował 20000 negatywów
ludzi i zwierząt w ruchu, opublikowanych w 1887 w Animal Locomiotion.
Naukowa precyzja nie jest jedynym wyzwaniem, jakie podejmuje ta praca. Istotnym
jest również problem nagości. Można by użyć argumentu, że było to konieczne, bo
jest to studium medyczne. Ale biorąc pod uwagę XIX-wieczne rygory w przedmiocie
seksualności, naukowa konieczność nie może być jedynym wytłumaczeniem. Jest
jasne, zważywszy na sposób, w jaki Muybridge zaaranżował te sekwencje, że ich
celem była zarówno stymulacja jak i informacja. Ich możliwości pobudzenia
erotycznego, jak i estetycznego wyobraźni nie mogły być ignorowane, ani nie
można im było zaprzeczyć. To z pewnością powód, częściowo oczywiście,
fascynacji Francisa Bacona i innych artystów tymi pracami, na długo po tym jak
powstały, mimo dostępu do bardziej szczegółowych i precyzyjnych badań nad
ruchem.
Peter Henry Emerson był jednym z wielkich polemistów fotografii, najpierw opowiadając się za fotografią, jako główną dziedziną sztuki. Następnie odwołał to, uznając, że w najlepszym wypadku jest nią w stopniu niewielkim, ale nie przed zastosowaniem swoich teorii w praktyce i stworzeniem jednego z najwspanialszych albumów fotografii Life and Landscape on the Norfolk Broads.
Foto
Peter Henry Emerson
/English, b. Cuba, 1856-1936/
Gathering Water Lilies 1886
Platinum print
From Life and Landscape ont the Norfolk Broads
1886
|
Emerson opublikował Naturalistic
Photography w 1885 r., atak na Henry Peach Robinsona i pseudomalarzy z ich
studiami tableau. Emerson opowiadał się za fotografią, która umożliwia widzenie
poprzez kamerę świata takim, jakim widzi go w naturze ludzkie oko. Ale jego
argument był taki, że oko nie widzi wszystkiego ostro. Ono wyostrza
selektywnie, więc kamera musi czynić to samo. Rezultatem była innego rodzaju
fotografia, zadowalająca tych, którzy wierzyli, że im ostrzejszy obraz, tym
mniej artystyczny.
Life and
Landscape stworzony z T.F.Goodsll, został zilustrowany oryginalnymi
platynowymi odbitkami. Zaopatrzony był w obszerny tekst przybliżający życie
tych, którzy utrzymywali się z Norfolk Broads, jak choćby ta para zbierające
wodne lilie. Tekst opisuje ciężkie, gorzkie życie, a zdjęcia odzwierciedlają
ten fakt. Na swój sposób te wspaniałe fotografie stanowią dokument, mimo, że w
charakterze to sentymentalny zapis ginącego stylu życia, oddany z pełnym
zaangażowaniem. To również mariaż słów i obrazów, a tekst – po części
socjologiczny, częściowo anegdotyczny, baśniowy i empiryczny na przemian – jest
walorem, który w znacznym stopniu przyczynił się do sukcesu książki.
John
Szarkowski twierdził, że teoretyzowanie Emersona o artystycznym statusie
fotografii spowodowało głęboką przepaść pomiędzy amatorami a profesjonalistami,
ze szkodą dla medium. To może być prawda, ale własne wspaniałe prace Emersona
sugerują, że gdy chodzi o fotografowanie, fotografowie w pierwszym rzędzie
wykorzystują swoje oczy, potem teorie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz