Geniusz Fotografii
Rozdział II : OTO NADCHODZI NOWY FOTOGRAF
tłum. Maryla Wosik
konsultacja językowa /ang/ - Joanna Hood
konsultacja merytoryczna - Piotr Perczyński
Wystawa FILM I
FOTOGRAFIA /znana jako FiFo/ odbyła się w 1929 r., zawierała prace
Atgeta. Ale obszerny program pokazu obejmował także prace czołowego rosyjskiego
artysty awangardowego E. Lissitzky’ego.
Foto
El Lissitzky /Russian, 1890-1941/
The Constructor 1924
Photomontage
|
Jego słynny autoportret Konstruktor
został uznany za wizerunek nowoczesnego artysty. Modelem jest oczywiście sam
Lissitzky, idealny człowiek XX wieku.
Fotograficzna wizja Lissitzky’ego była zarówno antypiktorialna jak i
wieloaspektowa. Poza wszystkim, fotografia miała być na usługach proletariatu,
być częścią nowoczesnej rewolucji, działać jako katalizator socjalnych zmian.
Artysta, jak pisała Margit Rowell, powinien najpierw funkcjonować jak robotnik,
ewentualnie jako budowniczy lub inżynier. Pogląd, że sztuka jest ekspresją
indywidualnego geniuszu, został oficjalnie zakazany i zastąpiony przez sztukę,
która powinna być politycznie efektywna, społecznie użyteczna i masowo
produkowana.
Fotografia winna odgrywać istotną rolę w nowym
społeczeństwie. Powinna być zarówno sztuką proletariatu i mieć charakter
masowy, łączący sztukę typografii i grafiki dla zmaksymalizowania jej mocy,
jako środka komunikacji. Krótki pobyt Lissitzky’ego w Niemczech w latach 20
umożliwił mu kontakt z najbardziej postępowymi technikami reklamowymi, z
kapitalistyczną strategią, którą, po powrocie do Rosji, w całości zastosował w
propagandzie.
The Constructor, jeden z kilku
autoportretów, które zrobił w 1924 r., stał się dla Lissitzky’ego symbolicznym
wizerunkiem. W tej kluczowej modernistycznej wypowiedzi, wysuwa się na pierwszy
plan głowa, ręce i narzędzia, złożone w collage, odzwierciedlają człowieka
przyszłości. Wizja przesuwa się od oka do ręki, która trzyma kompas do
wytyczenia naukowych podstaw nowoczesnego świata. Ale Lissitzky nie może się
uwolnić od własnego geniuszu. Okrąg zakreśla wokół niego aureolę, ogłaszając go
świętym, a potem prorokiem przyszłości.
poprzedni następny post
poprzedni następny post
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz